hovedside
 
Sid ned

Krop, psyke og følelser

Afspændingspædagogens grundlæggende påstand er at krop og psyke uløseligt hænger sammen. Udsagn som "det kan jeg ikke byde min krop" burde i virkeligheden lyde "det kan jeg ikke byde mig selv". Den nyeste forskning i neurofysiologien viser, at man er ude af stand til at tænke rationelt i gængs forstand, hvis man har forstyrrelser i den del af hjernen der sammenkæder kropslige signaler og tankerne. Almindelige valg bliver komplet uoverkommelige som fx. at vælge en dato for et møde. For det er umuligt at prioritere, hvis man ikke kan fornemme, hvad der er godt eller skidt. Dette gælder helt ned til det mindste tankeelement i den rationelle proces.

Det er her kroppen kommer ind i forhold til psyken. Når vi skal mærke vore følelser bruger vi vore følesanser. Det er muskel-, led-, temperatur-, smertesanser, mv. Og det har vi gjort hele vores liv. Vi har en umådelig mængde af kropslige fornemmelser knyttet til oplevelser og situationer. Dem bruger vi hele tiden. "Kan vi stole på ham?", "Elsker jeg hende?", "Er det sundt for mig at sidde sådan?", "Er det smart at mødes torsdag 10-11?". Hvis vi ikke kan fornemme sådanne ting, bliver det svært at være til.

Det modsatte er også tilfældet. Hvis kroppen hele tiden sender forstyrrende eller forvrængede signaler, bliver det meget svært at fungere hensigtsmæssigt. Har vi som små børn fået ubehagelige oplevelser knyttet til bestemte kropslige fornemmelser, kan det ske at vi helt undgår bestemte bevægemønstre. Eller vi bliver overvældet af ubehag i bestemte situationer. Nogle mennesker ser sig selv som fede, selvom de er stærkt undervægtige. I skolen skal børn undertrykke et utal af bevægeimpulser for at sidde stille. Det kan blive for overvældende, hvis deres motorik endnu ikke er modnet tilstrækkeligt. De kan næsten kun klare dette ved at spænde op eller give slip - med tab af koncentrationsevne til følge. Tænk blot på hvordan kroppen har det under et kedeligt møde...

Dette betyder, at alle mennesker gennem deres liv tillægger sig kropslige vaner der er mere eller mindre uhensigtsmæssige. Det kan betyde at nogle muskler er mere eller mindre permanent spændte og andre sjældent benyttes. Dette kan føre til lidelser i bevægeapparatet eller det kan betyde at nogle dele af livet er svære at overkomme.

Afspændingspædagogens grundlæggende metode er at hjælpe mennesker med at gå på opdagelse i kroppen og dermed også i psyken. Målet er at integrere og udnytte de kropslige fornemmelser bedre. Det er et pædagogisk stykke arbejde, der benytter samtale, bevægelse, øvelser og kropsbehandling til at skabe større kropsbevidsthed. Kropsbevidstheden er den øgede viden om egen krop, den øgede tilgang til følelserne, den styrkede livfuldhed. Øget kropsbevidsthed giver kompetencer til at forbedre arbejdsstillinger, styrke jeg-fornemmelsen, forhindre uhensigtsmæssige vaner, nedsætte spændinger, følelsesmæssig rummelighed og meget mere.

 

 
  Corpus Libre - Blegdamsvej 4, 1.sal - 2200 København N - e-mail: info@corpuslibre.dk
Behandling efter aftale.